Newsletter 04
Festiwal Filmu i Sztuki DWA BRZEGI
Newsletter 4


Szanowni Państwo!

ŚWIAT ZWARIOWAŁ!

WŚCIEKŁOŚĆ PASOLINIEGO (LA RABBIA DI PASOLINI) to programowy dokument tegorocznej edycji Festiwalu Filmu i Sztuki DWA BRZEGI. Rekonstrukcji dzieła Piero Paolo Pasoliniego z 1963 dokonał Giuseppe Bertolucci.

"Dlaczego nasze życie to nieszczęście, lęk, ból? Żeby odpowiedzieć na te pytania, stworzyłem ten film, zupełnie niechronologiczny, nielogiczny nawet…, ale zgodny z moimi poglądami politycznymi i z moimi poetyckimi odczuciami" – powiedział o WŚCIEKŁOŚCI Pier Paolo Pasolini.

Jesienią 1962r., mając już na swoim koncie prowokacyjnego WŁÓCZYKIJA i MAMMĘ ROMĘ, podczas pracy nad Ro.Go.Pa.G Pasolini przystał na propozycję producenta Gastone Ferrantiego, aby stworzyć film, oparty na zmontowanych fragmentach kronik filmowych MONDO LIBERO. Z ponad 90 tysięcy metrów taśmy filmowej wybrał sekwencję emblematycznych obrazów z reportaży, dotyczących wydarzeń z kilku ostatnich lat, zmontował dźwięk i napisał scenariusz. Fragmenty poezji czytał Georgio Bessani, zaś fragmenty prozatorskie Renato Gattuso.

Kiedy Pasolini montował film, producent zdecydował się go przeformułować, powierzając jedną z części Giovannino Guareschiemu, oponentowi Pasoliniego. Reżyser początkowo nie chciał zgodzić się na przymusową współpracę, ale w końcu zrezygnował z części przygotowanego materiału, czyniąc w ten sposób miejsce dla epizodu w reżyserii Guareschiego. W ten właśnie sposób w 1963 roku powstała WŚCIEKŁOŚĆ (LA RABBIA) – dwuczęściowy dokument, którego pierwszą część wyreżyserował Pasolini, zaś drugą – Guareschi. WŚCIEKŁOŚĆ to rodzaj eseju politycznego i filmu poetyckiego jednocześnie. Albo raczej – tekst poezji, wyrażonej w obrazach i owładniętej wściekłością. Wściekłością Pier Paolo Pasoliniego. Wściekłością na burżuazję, barbarzyństwo, nietolerancję, uprzedzenia, trywialność, przyzwoitość. Wreszcie wściekłością na siłę, która krytykowała go z intencją niemalże prześladowczą. WŚCIEKŁOŚĆ PASOLINIEGO w reżyserii Giuseppe Bertolucciego to rekonstrukcja czy też raczej symulacja rekonstrukcji części dzieła Pasoliniego, z którego twórca zrezygnował na rzecz epizodu Guareschiego.

"Pomyśleliśmy, że podążanie śladami oryginalnego dzieła Pasoliniego po tylu latach może być niezwykle interesujące, ponadto to także swoisty tribute dla tego twórcy" – mówi Bertolucci.

Film miał swoją światową premierę na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji. Polscy widzowie będą mieli szansę zobaczyć go po raz pierwszy na Festiwalu DWA BRZEGI, gdzie zostanie pokazany w sekcji dokumentalnej. Będą mu towarzyszyły między innymi: - GARAPA w reżyserii Jose Padilhy (premiera) – wstrząsający obraz głodu w Brazylii; dokument ten był prezentowany na tegorocznym festiwalu w Berlinie.

- KRÓLEWSKI TRAKT CACHAÇY (ROYAL ROAD OF CACHAÇA) Pedro Urano (premiera) – poetycki film o poszukiwaniu znaczenia cachaçy – wódki z trzciny cukrowej – w brazylijskiej kulturze. Na ubiegłorocznym festiwalu w Rio de Janeiro otrzymał nagrodę dla najlepszego dokumentu.
- MATKA ZIEMIA (TERRA MADRE) w reżyserii Ermanno Olmiego (premiera) – poświęcony tematyce slow food; europejska premiera tego filmu odbyła się w Berlinie.
- FORTECA Fernanda Melgara – poświęcony problematyce imigrantów w Szwajcarii, nagrodzony Złotym Lampartem w Locarno.

Kontekstem dla filmów związanych z bossa novą będzie obraz Andrucha Waddingtona MARIA BETHANIA – PEDRINHA DE ARUANDA, zaś dla retrospektywy radzieckiego prekursora sience-fiction Pawła Kłuszancewa – dokument KOSMICZNY MARZYCIEL PAWEŁ KŁUSZANCEW (THE STAR DREAMER) w reżyserii Madsa Baastrupa i Sonji Vesterhold.

Publiczność Dwóch Brzegów będzie miała również szansę zobaczyć najciekawsze dokumenty z Planete Doc Review (YES-MENI NAPRAWIAJĄ ŚWIAT, ŚLEPE MIŁOŚCI, WIEK GŁUPOTY, RECEPTĘ NA KLĘSKĘ).
 
© Copyright 2009 Festiwal Filmu i Sztuki DWA BRZEGI Kazimierz Dolny-Janowiec n/Wisłą 2008 - Dyrektor artystyczny Grażyna Torbicka. All rights reserved.
Foto - Agencja TRIADA Katarzyna Rainka oraz Tomasz Stokowski. Projekt - Bartosz Rabiej. Nazwa Festiwalu - Miroslaw Olszówka. Strona by Sara Kozińska.